Звернення громадян
Згідно із Законами України "Про звернення громадян" та ”Про внесення змін до Закону України " Про звернення громадян" (щодо електронного звернення та електронної петиції) громадяни мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, установ, організацій, підприємств, незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх конституційних прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Відповідно до Закону України від 2 липня 2015 року № 577-VIII “Про внесення змін до Закону України "Про звернення громадян" щодо електронного звернення та електронної петиції” з 28 жовтня 2015 року “письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення). У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним.
Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
Нормативна база України
з питань забезпечення реалізації та гарантування конституційного права громадян на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування
2. Закон України "Про звернення громадян"
Зразки документів та інших матеріалів, необхідних для звернення громадян
Відповідно до пункту 1 частини «б» статті 38 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" " органи місцевого самоврядування повинні забезпечувати вимоги законодавства щодо розгляду звернень громадян, здійснювати контроль за станом цієї роботи на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форм власності
Під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.(ст. 3 Закону України "Про звернення громадян").
Пропозиція (зауваження) – звернення громадян ,де висловлюється порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування ,депутатів усіх рівнів ,посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства.
Заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за собою відповідного статусу, прав чи свобод тощо. Зразок заяви.
Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями, рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, посадових осіб. - Зразок скарги.
Вимоги до звернення
Прийом звернення громадян здійснюється відповідно до ст. 5 Закону України «Про звернення громадян».
У зверненні громадянина повинні бути зазначення: прізвища, ім’я, по батькові, місце проживання, підпис заявника, дата написання. Заяви, оформлені без дотримання цих вимог повертаються заявникові з відповідними роз’ясненнями протягом 10 днів.
Відповідно до статті 8 Закону не розглядаються анонімні заяви, тобто без адреси, що не підписані, за якими неможливо встановити авторство.
Дія зазначеного Закону не поширюється на звернення, якщо їх порядок розгляду регулюється кримінальним процесуальним, цивільно-процесуальним, трудовим законодавством, законодавством про захист економічної конкуренції, законами України "Про судоустрій і статус суддів" та "Про доступ до судових рішень", Кодексом адміністративного судочинства України", законами України "Про засади запобігання і протидії корупції", "Про виконавче провадження», що обумовлено статтею 12 Закону.